گنبد قابوس

به وبلاگ تهران نیوز خوش آمدید. در این وبلاگ می توانید مقالات و اخبار مهم را در یافت کنید.

گنبد قابوس

۸۸ بازديد

گنبد قابوس یکی از زیبا ترین بنا های تاریخی در ایران است. برج گنبد قابوس در سال 375 هجری شمسی ساخته شد و سازنده آن شاید فرد مشهوری نباشد اما شخصیتی بسیار مهم و تاثیر گذار در تاریخ ایران بوده است. این برج از همان ابتدا که ساخته شد، لقب بلند ترین برج آجری دنیا را به خود گرفت. و تا کنون که بیش از 1000 سال از ساخت آن می گذرد نیز همچنان مقام خود را حفظ کرده و بلند ترین سازه آجری دنیا محسوب می شود.

 

گنبد قابوس کجاست؟

این بنای تاریخی و دیدنی در استان گرگان قرار دارد. محل دقیق این بنا در 3 کیلومتری شهر قدیم جرجان است.

نام های دیگر این برج

نام این برج از سازنده آن گرفته شده است. نام های دیگر این برج عبارتند از: گنبد کاووس و میل کنبد

دانستنی های این برج

این برج تاریخی بر روی یک تپه که حدود 15 متر از سطح زمین ارتفاع دارد، قرار گرفته. ارتفاع این برج به بیش از 70 متر می رسد و معماری خاص و بی نظیری دارد. همانطور که گفتیم این برج لقب بلند ترین برج دنیا را دارد. این مساله، شاهکار و هنر معماری این سازه را نشان می دهد و بیان می کند که با وجود اینکه بیش از هزار سال از ساخت این برج گذشته و جمعیت بسیاری روی کره زمین آمده و رفته اند، اما تا کنون هیچکس نتوانسته سازه ای با این ویژگی ها بسازد و لقب بلند ترین برج را به خود بگیرد.

قطر درونی این برج حدود 10 متر است. همچنین قطر بدنه این برج از قسمت ترک ها بالغ بر 14 متر می باشد. جالب سن بدانید قطر پای بست این برج 17 متر است.

بخش های برج

این شاهکار معماری شامل 3 بخش اصلی می باشد:

  1. پی
  2. برج گنبد ( میل گنبد)
  3. سازه ی گنبدی شکل روی آن

بنای برج

بنای اصلی برج یک 10 ضلعی منتظم است. روی هر یک از ضلع های این برج، برجستگی ها و نقش هایی وجود دارد. قسمت ورودی این برج ارتفاعی بالغ بر 55 متر و عرض 5 متر دارد.

کارکرد برج

از این برج های بلند در زمان های قدیم استفاده های بسیاری می شد. برای مثال یکی از استفاده هایی که از این برج می شد، این بود که شب هنگام، در بالاترین قسمت این برج آتش روشن می کردند. علت این کار این بود که با استفاده از نور آتش از خیابان ها و معابر عبور می کردند و نور بیشتری سطح شهر را در بر می گرفت و به طور کلی سطح محوطه را روشن می کرد.

علاوه بر این از این برج های بلند برای پیام رسانی به مناطق دور دست نیز استفاده می کردند. آنها با استفاده از نور آتش، در بلندترین قسمت برج،  پیام های خود را به دیگران می فرستاند.

جاذبه های اطراف برج

به تازگی در نزدیکی این برج یک مجموعه پارک تفریحی ساخته شده است. شهردار این منطقه به علت اینکه برج گنبد قابوس بازدید کنندگان بسیاری را به خود جذب می کند، این پارک را بنا کرده تا آنها بتوانند استراحت کنند و از هوای خوب این منطقه لذت ببرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.