آرامگاه کوروش کبیر

به وبلاگ تهران نیوز خوش آمدید. در این وبلاگ می توانید مقالات و اخبار مهم را در یافت کنید.

آرامگاه کوروش کبیر

۳۹ بازديد

آرامگاه کوروش کبیر یکی از جاذبه های گردشگری ای است که در میان مردم محبوبیت خاصی دارد. آرامگاه کوروش کبیر در استان فارس و در شهر شیراز قرار دارد و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و بازدید کنندگان را به خود جذب می کند. بسیاری از مردم در عید نوروز به این جاذبه دیدنی سفر می کنند و عید خود را در این مکان مهم می گذراند. کوروش کبیر موسس سلسله ی هخامنشیان بود و در میان مردم خود محبوبیت خاصی داشت. ایران در زمان حکومت ایشان، بزرگ ترین مساحت خود را داشت و حتی شهر بابل نیز جزو این کشور بود. این بنای ارزشمند که میراث دوران هخامنشیان است، ارتفاعی بالغ بر 11 متر و مساحت آن حدود 160 متر مربع است.

 

مقبره کوروش کبیر

این مقبره از 6 پله بلند تشکیل شده که مقبره اصلی روی این 6 پله قرار دارد. طبق گفته باستان شناسان، معماری این بنا بر گرفته از سبک معماری یونانی، آسیای صغیر، معماری عیلامی و مصری است. این بنا با 6 پله و یک اتاق اصلی، روی هم 7 طبقه است، که طبق نظرات، علت 7 طبقه بدن این بنا، مقدس بودن عدد 7 است. اتاقی که در اصل همان طبقه هفتم است ارتفاعی بالغ بر 2 متر دارد. دیوار های این اتاق 1.5 متر ضخامت دارند. همچنین باستان شناسان گفته اند که احتمالا سنگ های این بنا را از معدنی که در 30 کیلومتری این مقبره وجود دارد استخراج کرده اند.

وصیت نامه کوروش کبیر

متنی که روی سنگ قبر کوروش کبیر نوشته شده است همه را تحت تاثیر قرار داد. این متن را در ادامه برای شما آورده ام:

من کوروش هستم، شاه هخامنشي
اي مردي که هر که هستي و از هر کجا مي آيي
زيرا مي دانم که خواهي آمد
من کوروش هستم که به ايرانيان شاهنشاهي بخشيد.
با من مشاجره مکن يگانه چيزي که هنوز براي من باقي مانده است
يک مشت خاک ايران است که پيکر مرا پوشانده به آن رشک مبر!!!

آرامگاه کوروش کبیر کجاست؟

ارامگاه این پادشاه مشهور و بزرگ در پاسارگاد (که نخستین پایتخت پادشاهان هخامنشی بود) قرار دارد. پاسارگاد در فاصله 130 کیلومتری از قسمت شمالی شهر شیراز قرار دارد. بنای این آرامگاه که در بخش جنوبی پاسارگاد قرار دارد، از تمامی نقاط پاسارگاد قابل مشاهده است.

دسترسی

دسترسی به این جاذبه دیدنی هم با وسیله نقلیه شخصی، هم با وسایل حمل و نقل عمومی امکان پذیر است. برای دسترسی از طریق وسیله نقلیه شخصی 2 راه وجود دارد:

  1. ابتدا باید خود را بهش شهر شیراز برسانید. سپس مسیر اتوبان اصفهان – شیراز را تا سعادت شهر طی کنید و پس از گذشتن حدود 20 کیلومتر از این شهر، با استفاده از جاده فرعی، از روستای مادر سلیمان عبور کنید و در نهایت پس از طی کردن 4 کلومتر به پاسارگاد می رسید.
  2. می توانید خود را به مرودشت برسانید. سپس پس از رد کردن این شهر در مسیر جاده پاسارگاد قرار بگیرید.

همچنین می توانید با استفاده از حمل و نقل ریلی نیز خود را به پاسارگان برسانید. به این گونه ، خود را به قطار اصفهان- شیراز برسانید و سپس در 5 کیلومتری سعادت شهر پیاده شوید. سپس با استفاده از وسیله های حمل و نقل عمومی که در همان ایستگاه هستند، به راحتی می توانید به مقصد برسید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.