غار نمکدان

به وبلاگ تهران نیوز خوش آمدید. در این وبلاگ می توانید مقالات و اخبار مهم را در یافت کنید.

غار نمکدان

۳۵ بازديد

غار نمکدان یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی می باشد. غار نمکدان قشم در فاصله 90 کیلومتری مرکز این جزیره قرار دارد. این غار در بخش جنوب غربی جزیره، در کوهی گنبدی شکل واقع است. غار نمکدان در 2 کیلومتری ساحل قرار دارد. سقف این غار را قندیل های نمکی تشکیل داده اند که جلوه زیبایی به غار بخشیده است. این غار در دنیا نیز شهرت دارد و به عنوان طولانی ترین غار جهان شناخته شده است. البته اسرائیلی ها غار جدیدی کشف کرده اند که طول آن 3 کیلومتر از این غار بیشتر است. اما به طور کلی و سوای این مساله، غار نمکدان جزو طولانی ترین غار های جهان می باشد. جالب است بدانید که طول این غار به 6.5 کیلومتر می رسد. این جاذبه طبیعی جزو ژئو پارک قشم می باشد که در سازمان یونسکو ثبت شده است.

 

دانستنی های غار نمکدان

در کف این غار رودخانه ای جاری است، که در طول مسیر، راه خود را به خارج از غار پیدا می کند. البته قسمتی از این رودخانه، در بخشی از غار جمع می شود. که این عمل سبب می شود دریاچه ای طبیعی در داخل غار به وجود بیاید. به علاوه رطوبتی که در جزیره وجود دارد سبب می شود تا از سقف این غار و از بدنه ی قندیل ها آب چکیده شود. آب نمک موجود در غار سبب می شود تا تصاویر بدنه غار در آب منعکس شود. همین مساله زیبایی این غار را دو چندان می کند.

طبق بررسی هایی که دانشمندان و باستان شناسان انجام داده اند، قدمت این غار به 570 میلیون سال می رسد. البته نا گفته نماند که قسمت های دیگری در این غار وجود دارند که قدمت آنها به 6 هزار سال می رسد.

خاصیت دارویی نمک ها      

نمک موجود در این غار خاصیت دارویی دارد. در حقیقت کارشناسان به افرادی که مبتلا به آسم و بیماری های تنفسی هستند، توصیه می کنند که حتما به این غار سر بزنند.

تخریب محوطه

این غار یک بار از فهرست یونسکو خط خورده بود، اما دوباره با تلاش و زحمت بسیار دوباره به لیست این سازمان بازگشت. اما طبق آماری که اخیرا به دست رسیده، قسمتی از محدوده این غار و پارک ژنو برای استفاده شخصی و پرورش میگو تخصیص داده شده است. این عمل امکان حذف دوباره این پارک زیبا را به همراه دارد. همچنین تخصیص این محوطه به عنوان مکانی برای پرورش میگو، آسیب های جدی ای به این محوطه وارد می کند. طبق گفته مدیر ژئو پارک قشم، قسمتی از این بنا و دو محدوده دیگر به شدت تخریب شده است..

دسترسی

برای دسترسی به این غار باید خود را به فرودگاه قشم برسانید، و پس از 60 کیلومتر ادامه دادن مسیر این جزیره، و با عبور از روستای سلخ، به این غار تاریخی زیبا می رسید. اما به یاد داشته باشید که تجهیزات مناسب برای غار نوردی به همراه خود داشته باشید. اگر وسایل و تجهیزات غار نوردی با خود به همراه نداشته باشید، بیشتر از 100 متر نمی توانید پیش روی کنید و از زیبایی های این غار لذت ببرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.